fredag 7 juni 2013

Omsorg – Lön en gång om året

Villkoren för att vara så kallad god man blir för mig alltmer besynnerliga. Häromdagen berättade en god man för mig att man bara får ut sin lön (=arvodet) en gång om året. Och utbetalningstidpunkten ligger ett år efter intjänandetiden. Men än värre är att även ersättning för gjorda utlägg i form av bilresor med mera utbetalas i klumpsumma med ett års fördröjning. Och utan någon form av räntepåslag. Man lånar så att säga ut pengar till kommunen eller huvudmannen!!

Detta kan ju bara inte vara sant tänkte jag och kontaktade överförmyndarnämnden i min kommun och i en näraliggande kommun. Jo, det är sant, så är villkoren. En enkel sanning gick upp för mig. Nu förstår jag varför det är brist på Gode Män. Villkoren verkar vara något outdated. Nog finns det inslag av idealitet i godmanskapet, men det måste finnas gränser och sådana villkor verkar inte höra hemma på 2000-talet. Hur kan detta få fortsätta? Luktar statarsystem!

Jag frågade också mannen hur stort arvodet är. Och på denna fråga finns inget svar. Arvodet bestäms av överförmyndarnämnden i efterhand. Villkoren är således inte klarlagda från början. Som enskild god man är man utlämnad åt nämndens godtycke. Beloppen bestäms av årsredogörelsen. Duktiga eller skrävliga skribenter får mest medan dugliga men ovana pennor får minst. Verkligheten påstods inte stå att finna i årsredovisningarna.

Nåja efter några ytterligare frågor kröp några summor fram. Beloppen kan röra sig mellan 100 – 1000 kr per månad. Och den nerlagda tiden kan uppskattas till minst 10 timmar per månad. Ja, inte verkar det vara någon guldgruva precis.

Efter att ha talat med några gode män är min slutsats – systemet måste reformeras. Det är ovärdigt samhället att ha dagens konstruktion. Lön en gång om året? Och inte ens få tillbaka utlägg i rimlig tid! Nä, nu får politiken vakna.

1 kommentar:

Gunilla Arneström sa...

Jag håller med dig i stort ! Just nu pågår en utredning på uppdrag av riksdagen." Utredning om bättre förutsättningar för gode män" Jag tror att utredningen skall vara klar i sommar,kan bli intressant att se om det händer något i frågan. Jag har alltid sagt att man får betala själv för att vara god man,är ju egnetligen ett ideellt arbete(skall inte vara ett lönearbete,enligt uppdraget)Det finns flera bekymmer tex. om myndlingen skall betala arvodet själv och inte har några pengar ,då kan gode mannen behöva spara ihop till sin egen ersättning.Jag har hört att några kommuner beviljar prel uttag varje månad för avräkning då års-ersättningen skall utbetalas efter godkänd redovisning,som givetvis inte heller är bra. Om jag istället arbetar som kontaktperson/ledsagare så får jag nästan på lika hög ersättning och behöver inte redovisa varje år(som kan ta lång tid) Ja det finns mycket att diskutera om detta med uppdraget gode män.